Rotterdam The Hague Airport: licht zonder lichtvervuiling

Rotterdam The Hague Airport: licht zonder lichtvervuiling

Het grootste geheim van het uitlichten van grote oppervlakten zonder vervuiling? Afkadering. Ook op Rotterdam The Hague Airport is deze techniek toegepast. Het hoofdplatform van het vliegveld werd volledig vervangen. Ook het lichtplan werd vernieuwd. Er is gekozen voor afgekaderde LED-verlichting: dertien lichtmasten van twintig meter hoog verlichten het platform. Om nog meer energie te sparen, past het licht zich automatisch aan het gebruik aan. Is het druk op het platform, dan geven de lampen meer licht dan wanneer het rustig is. Pas als er een vliegtuig in aantocht is gaat het licht ook aan.  

Alternatieven winnen terrein

Rotterdam The Hague Airport mag trots zijn op deze vooruitstrevende manier van verlichting zegt lichtontwerper Rob Trieling. Hij is verantwoordelijk voor het ingenieuze plan voor Rotterdam Airport. Toch is er in dezelfde stad ook een van de grootste lichtvervuiler volgens Trieling: “Zo’n Maasvlakte, dat is echt niet meer van deze tijd. Zoveel onnodige lichtvervuiling die ook op een andere manier kan worden opgelost.”

LED Verlichting wint aan populariteit op vliegvelden

Lange tijd was de opbrengst van LED verlichting niet toereikend voor vliegvelden. Inmiddels brengt LED net zoveel op als conventionele verlichting. Het gebruik van LED is bovendien een veel goedkoper alternatief: ze kosten veel minder energie. Nu er een goedkoper en veilig alternatief is voor conventionele verlichting zullen steeds meer luchthavens ervoor kiezen om te kiezen voor afgekaderde LED verlichting. Omwonenden zullen her ook de vruchten van plukken omdat lichtvervuiling steeds meer af zal nemen.

De toekomst van licht

Rob Trieling ziet dynamische en energiezuinige verlichting als dé toekomst van licht. Toch ziet hij dagelijks nog veel misgaan op het gebied van verlichting. Een van zijn grootste ergernissen? Gevelverlichting. “Ik snap heus de verleiding wel om een mooi oud pand extra in de spotlights te zetten. Maar als we kijken naar het hoge energieverbruik daarvan, is het niet meer van deze tijd.” Alternatieven heeft hij ook: “Zorg voor mooie en energiezuinige verlichting van binnenuit, zoals bijvoorbeeld het Paleis op de Dam. Het effect is net zo indrukwekkend en het is een stuk efficiënter.” Helemaal vrij van lichtzonden is hij niet. In een ver verleden was hij verantwoordelijk voor de verlichting van het Muiderslot en Paleis het Loo. Dat laats