Vliegtuigen mogen opstijgen, licht niet.

Sterren kijken? Lastig… de nachten in Nederland zijn nog maar zelden écht donker. Met name in dichtbevolkte gebieden of rondom luchthavens is de intensiteit en uitstraling van kunstlicht enorm.

Zonde eigenlijk…

Hoeveel minder energie zouden we nodig hebben als we al dat uitstralende licht konden vasthouden? Gebruiken op de plek waar we het nodig hebben? Op Rotterdam The Hague Airport dacht men er druk over na.

Rotterdam The Hague Aiport schakelde ons in voor het lichtplan die aan de strenge verblindingsbegrenzing voldoet. Verlichting die bovendien minder energie verspilt en lichthinder voorkomt doordat het licht nooit kan opstijgen.

Lichtvervuiling is een absolute no go, besloot de luchthaven. Er is al zoveel hinder in de nabije omgeving. Neem bijvoorbeeld de havens. Zelfs van kilometers hoogte zijn ze onmogelijk te missen. Neemt Rotterdam The Hague Airport hiermee voorbeeldfunctie?

Hoe dan ook… ze staan voor een uitdaging. Industriële armaturen moeten aan heel wat eisen voldoen. Zo moeten ze bestand zijn tegen extreme vervuiling, zout, wind, elektromagnetische invloeden. En natuurlijk moet boven alles de veiligheid van passagiers en luchthavenpersoneel gegarandeerd zijn. De verlichting moet dus ook flexibel in gebruik zijn.

Shooting for the stars?

Welnee! Met een perfect doordachte vlakstraaltechniek zijn wij er ervan overtuigd de oplossing voor ontsnappende terrein- en vliegtuigverlichting in handen te hebben. Nog even, dan kunnen andere bedrijven in Rotterdam een kijkje nemen om met eigen ogen te zien hoe vliegtuigen opstijgen, maar de verlichting blijft waar het hoort… Aan de grond.